Lemoncurd - LCHF

Ojojoj här mina vänner kommer ett recept som är livsfarligt. Galet god lemoncurd utan socker, ja det är sötnings medel i, jag tog Stevia strö. Fantastiskt gott och inget som triggar sockermonstret i mig i alla fall. Keso frutti med lemoncurd, bästa frukosten och efterrätten denna långhelgen som gick. Jag kan tänka mig att på ett rostat bröd tillsammans med ost är det inte dumt heller.

Lemoncurd

3 ekologiska citroner (drygt 1 dl färskpressad citronjuice) + det rivna skalet

0,75-1 dl sötning (jag tog Ica Sötströ)

2 hela ägg

3 äggulor

50 g smör

 

Riv skalet från citronerna och pressa ut saften i en kastrull.

Blanda med sötningen och värm tills sötningen smält.

Vispa ihop äggen och vispa ner i citronjuicen under kraftig vispning (handvisp går bra)

Låt absolut inte ägg och citronsmeten koka upp, det ska bara vara så pass varmt att det tjocknar under omrörningen.

Vispa, vispa, vispa tills smeten tjocknat, ta då bort från plattan.

Jag gillar fast lemoncurd, när den är lite stabbig som marsankräm så jag låter den stå lite länge. Vill du ha lite lösare så tar du den när det går att göra en "liten gata" i en klick smet.

Rör ner smöret och häll upp i burk och förvara i kylskåp, håller ca 1 månad.

Receptkälla

Trevlig kväll ♥