Kålpudding

Kålpudding är en maträtt som min mamma brukade göra ibland, jag var nog inte så förtjust i den rätten när jag var yngre men nu tycker jag det är väldigt gott. Jag hittade ett recept som jag provade och detta kommer jag göra fler gånger. Servera med lingonsylt eller rårörda lingon.
 
 
Kålpudding
8 portioner
 
ca ½ vitkålshuvud
50 g smör
salt
1 kg nötfärs eller blandfärs
3 dl grädde
2 ägg
salt & svartpeppar
50 g smör
 

Sätt ugnen på 200 grader.

Strimla vitkålen fint.Stek den i smör på medelstark värme, gärna i traktörpanna med lock på.Låt kålen stekas tills den är mjuk och har fått fin färg.

Under tiden förbereds färsen.Lägg färsen i en stor skål. Häll i grädden, äggen och kryddorna och blanda ordentligt.När vitkålen är klar blandas den ner i färsröran.

Smeten fördelas i en stor ugnssäker form och trycks ut till en jämn pudding.Klicka på smör och sätt in i ugnen i ca 45 minuter eller tills kålpuddingen har fått fin färg.

Receptkälla

0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: kålpudding, lchf, vitkål, köttfärs, grädde, smör, ägg