Granola, müsli

Jag har vid några tillfällen gjort egen granola,müsli, massor med frön och nötter som rostas i ugnen. Jag har smaksatt med saffran, kanel, kardemumma, ingefära. Saffrans granolan är min favorit hittills, i och för sig är saffran en av mina absoluta favoritkryddor så det kanske hjälper till.
 
Jag har inga mått utan tar lite av det jag har lust med.
 
Sötmandel
Valnötter
Cashewnötter
Kokosflingor eller kokoschips
Pumpakärnor
Solrosfrön
Hasselnötter
Sesamfrön
Kokosolja
Valfri smaksättning. Saffran, kanel, kardemumma, ingefära, pepparkakskryddor, lakritspulver.
 
De stora nötterna grovhackar jag lite. Lägg allt i långpanna. Droppa över kokosolja och pudra över önskad smaksättning. Blanda runt ordentligt. Skjuts in i ugnen 150 grader ca 15 minuter, rör om då och då. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: granola, müsli, nötter, mandlar, frön, kokosflingor, kokosolja, saffran, kanel, ingefära, lakritspulver