Byta fil

Jag förstår inte det här med att byta fil.
Nu menar jag inte att byta från filmjölk till lättfil utan när man kör bil.
Jag hamnar ofta i bilköer, kör bil i Stockholm som nu ser ut som en stor schweizerost, det pågår massor med vägarbeten och då blir det värre med köerna.
En del bilister verkar tro att den kö som just NU rör sig är den där man kommer snabbast hem .
Jag har vid ett flertal tillfällen suttit och iakttagit detta fenomen. Samma bil åker som en flipperkula fram och tillbaka mellan filerna men hamnar i alla fall bara 2-3 bilar framför som bäst, helt meningslöst. Det som irriterar mig är att dessa bilister verkar skita fullständigt i sina medtrafikanter, det spelar ingen roll att luckan inte är tillräckligt stor, den som är bakom får tvärnita och hoppas att de längre bak hinner göra detsamma. Jag har ingen lust att få min bil repad eller bucklig, sitt för f*n och vänta tills det rör på sig, det går inte fortare i kön bredvid.
Jag höll på att krocka i går på grund av en filbytare, lite irriterad fortfarande.